Παναγιώτης Κασίμης

Photographer's portfolio

Μοναδικότητα και επιρροές

 

"The immature artist imitates. Mature artists steal."
Lionel Trilling

 

Εάν υπάρχει μια πτυχή της δουλειάς τους, την οποία οι φωτογράφοι (αλλά και οι συγγραφείς φωτογραφικών κειμένων και οι θεωρητικοί) εκτιμούν και εκθειάζουν, κυρίως και πάνω απ όλα, αυτή είναι η μοναδικότητά τους. Η φωτογραφία/κείμενο μπορεί να μην είναι τέλειας εκφραστικότητας και μπορεί να μην την χρειάζεται κανείς άμεσα. Ενδέχεται να μην αναγνωρίζεται (ή να αναγνωριστεί ποτέ) για την ιστορική της σημασία και μπορεί να μην αγαπηθεί ποτέ από κανέναν. Αλλά, κατά τη γνώμη μας, είναι αποκλειστικά και μοναδικά δική μας. Τουλάχιστον, έτσι πιστεύουμε. Πως είναι ένα πρωτότυπο. Κι όμως. Ακόμη και αυτή η πενιχρή αιτιολόγηση για τις προσπάθειές μας, βασίζεται σε μια εσφαλμένη παραδοχή. Η πρωτοτυπία, όχι μόνο είναι υπερτιμημένη, αλλά και αμφίβολης προέλευσης στις περισσότερες περιπτώσεις.
Η προσφιλής μας ατομικότητα είναι, σε μεγάλο βαθμό, ένα αμάλγαμα από μυριάδες δυνάμεων και επιρροών που, μόνο περιστασιακά μπορούν να ταξινομηθούν και να αναγνωριστούν. Αλλά, ακόμη και όταν η σύνδεση μεταξύ της πράξης του παρόντος και της εμπειρίας του παρελθόντος παραμένει κρυφή, η αμεσότητα της σύνδεσης είναι η πιο ακατέργαστη μορφή επιρροής. Πολύ πιο ισχυρές και μυστηριώδεις είναι οι δυνάμεις που φαίνεται να παρακάμπτουν τη λέξη, την εικόνα ή το συμβάν και που διαμορφώνουν το νου μας, απλώς και μόνο, μέσω του γεγονότος πως είμαστε ανθρώπινα όντα. Οι πιο ισχυρές επιρροές ίσως απορρέουν από το ότι αναπνέουμε τον ίδιο αέρα, συνυπάρχουμε κατά την ίδια χρονική στιγμή στην ιστορία, και μοιραζόμαστε αυτό που ο C. Jung ονομάζει “συλλογικό ασυνείδητο”. Στριφογυρίζουμε σε συγχρονισμένα μοτίβα, όπως ένα σμήνος πουλιών αλλάζει κατευθύνσεις αμέσως και ταυτόχρονα, ακολουθώντας τις εντολές ενός αοράτου χορογράφου. Και αυτά τα μοτίβα εκδηλώνονται στο μέσο μας ως στυλ, ύφος, ακόμη και ως θέμα.
Υπήρξε μια εποχή, όταν αυτά τα μοτίβα ήταν ευρεία και άπλωναν σταθερά και νωχελικά τις καμπύλες τους, όταν οι φωτογράφοι αναγνώριζαν κοινά ιδανικά. Τις τελευταίες δεκαετίες, τα μοτίβα αυτά έχουν γίνει όλο και πιο ακανόνιστα και ξέφρενα, με τους φωτογράφους να ανησυχούν και αγχώνονται όλο και περισσότερο να πρωτοτυπήσουν, να ξεφύγουν από το κοινό σκεπτικό, από την “ομάδα”, τον “σωρό”. (Ίσως το κοινό σκεπτικό να ήταν, και να παραμένει, το χάος). Δεν μπορώ να γνωρίζω ή να φανταστώ, πως λειτουργούν αυτές οι δυνάμεις. Μόνο να αναγνωρίζω τα αποτελέσματά τους, μπορώ.
Σκεφτείτε όλα τα βραχύβια "κινήματα" που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια στο μέσο, όταν δεκάδες φωτογράφοι δημιουργούσαν, σχεδόν ταυτόχρονα, παρόμοιες εικόνες. Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα. Το ξύσιμο/γράψιμο/γρατζούνισμα/κάψιμο του αρνητικού πριν από την εκτύπωση, φλας σε συνδυασμό με φως ημέρας, κατασκευές στο στούντιο, χρήση πλαστικών φακών, “νοσταλγικών” τεχνικών εκτύπωσης, και ούτω καθεξής, μέχρι τις μέρες μας και το, λεγόμενο, σύγχρονο fine art, με το (ζωγραφικό, τις περισσότερες φορές) χρώμα να κυριαρχεί, τα ερειπωμένα βιομηχανικά κτίρια και εργοτάξια, τις φωτογραφίες με κινητό, και τις ψηφιακές επεμβάσεις και HDR φωτογραφίες.
Ποια είναι η διαδικασία με την οποία το “κοινή αντίληψη” ή το “συλλογικό ασυνείδητο” μετουσιώνεται σε τόσο ειδικές φωτογραφικές τεχνικές, μεθόδους, και θέματα; Γιατί αυτές οι εκδηλώσεις συμβαίνουν με τέτοια συχνότητα και σε τέτοιο βαθμό, ώστε να φαίνεται πως συμβαίνουν ταυτόχρονα; Δεν γνωρίζω τις απαντήσεις παρόλο που οι ερωτήσεις μου κινούν τρομερά την περιέργεια.
Κατά τη διάρκεια μιας συνομιλίας με φίλους και συναδέλφους της αλλοδαπής, σχετικά με αυτά τα θέματα, ένας από αυτούς μου είπε πως δεν βλέπει τίποτα μυστηριώδες. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το φαινόμενο εξηγείται από την ταχύτερη επικοινωνία μεταξύ των φωτογράφων μέσω του internet, μιας πληθώρας των περιοδικών, εκθέσεων, διαλέξεων κ.λπ. Οι ιδέες πλέον, διαδίδονται γρήγορα. Και το ίδιο γρήγορα χρησιμοποιούνται και απορρίπτονται.
Ένας άλλος συνάδελφος, με λιγότερο “φιλανθρωπικές” διαθέσεις, υποστήριξε πως πρόκειται για ένα ακόμα σύνδρομο “του να είσαι στην μόδα”. Κάποιος γίνεται το επίκεντρο της προσοχής λόγω μιας συγκεκριμένης ιδέας του, κι έτσι όλοι οι υπόλοιποι προσπαθούν να κάνουν το ίδιο, από τον φόβο μην μείνουν πίσω από την πρόσφατη τάση.
Κάποιος άλλος υποστήριξε πως ο πλουραλισμός, η πολυφωνία, εξ ορισμού σημαίνει διαφορετικότητα χάριν της διαφορετικότητας. Όταν τόσοι πολλοί φωτογράφοι προσπαθούν για την μοναδικότητα, ορισμένων οι λύσεις στα φωτογραφικά προβλήματα θα μοιάζουν κοινές. Αυτά τα άτομα θα "ομαδοποιηθούν" από κριτικούς, θεωρητικούς και γκαλερί, σαν να ήταν μέλη του ίδιου κινήματος, δημιουργώντας έτσι τεχνητά στυλ και κινήματα, που τόσο πολύ τους βολεύουν.
Είμαι βέβαιος πως όλες αυτές, άλλα και άλλες, εξηγήσεις είναι κατάλληλες σε ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο, είμαι επίσης πεπεισμένος ότι λειτουργεί μια άλλη, πιο μυστηριώδης δύναμη, περεχώντας παρόμοιες εικόνες σε διαφορετικούς φωτογράφους ταυτόχρονα, χωρίς καμιά εμφανή ή άμεση σύνδεση μεταξύ αυτών των ατόμων. Προσωπικά θεωρώ την ιδέα παρήγορη.
Αν και φαίνεται να μειώνει τις πολυαγαπημένες μας σύγχρονες θεωρίες περί μοναδικότητας, προτείνει επίσης μια συνεκτικότητα κοσμικής κλίμακας, η οποία περιλαμβάνει την ανθρώπινη συμπεριφορά (ακόμη και τον μικρόκοσμο του κοινού ενδιαφέροντος των φωτογράφων για ένα συγκεκριμένο θέμα), πέρα από τη σφαίρα της απλής σύμπτωσης. Ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, μέσα στη σφαίρα των φυσικών συμπτώσεων.
Είναι αναμενόμενο οι φωτογραφίες, (όπως και οτιδήποτε άλλο), να εμπέσουν σε συγκεκριμένα, “σύγχρονα πρότυπα", ανά πάσα στιγμή. Αλλά επειδή αυτά τα πρότυπα, εκτός από απρόβλεπτα, είναι και εκτός του ελέγχου του ατόμου, δεν μπορούν να είναι χρήσιμα από πρακτική άποψη.
Πολύ περισσότερο ελεγχόμενη, και ως εκ τούτου χρησιμότερη, είναι η ηθελημένη επιρροή. Αφ’ ης στιγμής επηρεαζόμαστε, ούτως ή άλλως, συνεχώς από τις ιδέες και τις εικόνες των άλλων, ίσως θα έπρεπε να καταβάλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια στο να γίνουμε πιο αυστηροί ως προς την επιλογή τους. Στο να αποφασίζουμε εμείς από ποιον και από τι θα επηρεαστούμε. Ίσως έτσι γίνουν αυτές οι επιρροές πιο εμφανείς και άμεσες.
Το πρόσχημα της ατομικότητας φαίνεται να είναι μια “απάτη”. Γι 'αυτό κάθε φωτογράφος / συγγραφέας ας αναγνωρίσει, ας παραδεχτεί άμεσα, ανοιχτά και ξεδιάντροπα την έκταση των επιρροών του, ακόμη κι αν αυτές φτάνουν σε επίπεδα λογοκλοπής.
Ούτως ή άλλως, η ειλικρίνεια προέχει της πρωτοτυπίας. Στα δικά μου μάτια, τουλάχιστον.

 

 

© 2010-2017 Panayotis Kasimis
All rights reserved

Portfolios

 

kasimis night kasimis beton blues kasimis home kasimis portraits kasimis music
kasimis animals kasimis garden kasimis-garden kasimis america

Κείμενα

 

Μικρό βιογραφικό ...

 

Ο Παναγιώτης Κασίμης σπούδασε φωτογραφία στο Royal College of Arts του Λονδίνου. Έχει υπάρξει μαθητής του Chris Killip και της Mary Ellen Mark.
Φωτογραφίζει τα τελευταία 30 χρόνια, και διδάσκει φωτογραφία από το 1999.
Είναι διαπιστευμένος δάσκαλος φωτογραφίας και οπτικών τεχνών από τον διεθνή οργανισμό ElSevier ("Teaching Photography and Visual Arts", 2009).
Έχει εκθέσει φωτογραφίες του στην Αθήνα, στη Ρώμη (Centro Luigi Di Sarro, 2014), στην Κωνσταντινούπολη (2014), στο Juneau της Αλάσκα (2005), στo Eindhoven της Ολλανδίας (1999), και στο Λονδίνο.
Έχει διοργανώσει και διδάξει σεμινάρια και workshops φωτογραφίας για παιδιά (Kids & Family, Τεχνόπολις - 2009) και ενηλίκους (Photovision - 2017, Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα - 2014, Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας -2013, PhotOrion Ρόδος-2012, Deutsche Telekom, Πύλος -2011). Έχει διδάξει φωτογραφία στο Α' Πειραματικό Λύκειο Αθήνας, στην ομάδα «Διάθλαση» του Δήμου Δάφνης και στην «Ιόνιο Σχολή».
Έχει δώσει διαλέξεις σε φωτογραφικές και καλλιτεχνικές ομάδες της Αθήνας, καθώς και στο τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό "ΦΩΤΟγράφος" και τον ημερήσιο τύπο.
Το 2004 δέχθηκε επιχορήγηση (fellowship) από το University of Houston σε συνεργασία με το Houston Center of Photography. Το βιβλίο, αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς του στη Λατινική Αμερική, εκδόθηκε το 2009 από τον εκδοτικό οίκο Ambious της Washington, με τίτλο "Days Away".
Το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο "Αστικά Ημερολόγια" εκδόθηκε στην Αθήνα το 2013, με πρόλογο του γνωστού αμερικανού φωτογράφου, Larry Fink.
Το 2001, μαζί με οκτώ φίλους και μαθητές, ίδρυσε τον Φωτογραφικό Σύλλογο «Εννέα».
Το 2013 ίδρυσε το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

 

( ... πλήρες βιογραφικό σε pdf ... >>> )

Παναγιώτης Κασίμης

Τηλέφωνο:
Skype:
Email:

+30 698 9473730
Panos Kasimis
panos@kasimisphotography.com

 

 

Επικοινωνία ...

Ερωτήσεις ή/και σχόλια; Στείλτε μου ένα email χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα
και θα επικοινωνήσω μαζί σας το συντομότερο δυνατόν.

 

Ούπςς!... Κάτι πήγε στραβά!
Το email σας δεν εστάλει.

Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας στην δουλειά μου!
Έλαβα το email σας και θα σας απαντήσω το συντομότερο δυνατόν.